عضویت    ورود
ورود به سایت
» » » آغاز کشت زعفران در قطب تولید زعفران استان گلستان؛ شهرستان آزادشهر


آغاز کشت زعفران در قطب تولید زعفران استان گلستان؛ شهرستان آزادشهر

 


 به گزارش روابط عمومی مدیریت جهادکشاورزی آزادشهر، مدیر جهادکشاورزی گفت: در این شهرستان بالغ بر ۳۵۰ هکتار از اراضی زیر کشت زعفران است و هر ساله بر سطح آن افزوده می‌شود. آزادشهر، قطب تولید این محصول ارزشمند در استان گلستان است.

مهندس ممشلی افزود: برخورداری این شهرستان از آب و هوای مناسب و مطلوب و نیز بالا بودن مواد آلی خاک در بخش چشمه‌ساران، این منطقه را مناسب کشت زعفران کرده است و عملکرد در واحد سطح و نیز کیفیت محصول، از درجه بسیار مناسبی در سطح کشور برخوردار است.

او اضافه کرد: تقریباً ۶۰ درصد سطح زیر کشت این محصول بارآور بوده و عملکرد برداشت دوهزار و ۳۰۰ کیلوگرم گل مورد انتظار است. در سنوات گذشته، برداشت تا ۱۸ کیلوگرم گل در هکتار نیز صورت گرفته است. ۴۰ درصد مزارع نیز ۱ تا ۲ ساله هستند که عملکرد در این اراضی کمتر و بین ۱ تا ۴ کیلوگرم گل متغیر است.

این مقام مسوول گفت: بیشترین سطح کشت در شهرستان به ترتیب در روستاهای وامنان، نراب، کاشیدار و سیپ‌چال بخش چشمه‌ساران واقع هستند. بهره‌برداران یک شرکت تعاونی با نام "شرکت تعاونی زعفرانکاران وامنان" با بیش از ۱۵۰۰ عضو دارند که دارای دستگاه‌های خشک‌کن و بسته‌بندی است و موفق به دریافت برند و مجوزهای استاندارد و بهداشت نیز شده و در اندیشه صادرات محصول است. این شرکت در زمینه کشت و تولید گیاهان دارویی و فرآورده‌های آن نیز فعال است.

مهندس ممشلی با اشاره به برخی از حمایت‌های جهادکشاورزی از توسعه این محصول گفت: کشاورزان در مرحله داشت، برداشت و بسته‌بندی با مشکلاتی مواجه بوده‌اند که حضور کارشناسان این مدیریت و مرکز جهادکشاورزی فارسیان در مزارع و در کنار کشاورزان در مراحل مختلف تولید محصول نظیر داشت، گلدهی، برداشت، آبیاری، تغذیه گیاهی و ... و برگزاری دوره‌های آموزشی با موضوعات بیوشیمیایی و فیزیکی، تاثیر مثبتی در بهبود کیفیت کاشت تا برداشت این محصول داشته است و با حفظ بهداشت و کاهش فاکتورهای میکروبی بخصوص در زمان برداشت با داشتن دستکش و سبد و خشک کردن کلاله و بسته‌بندی بهداشتی آن، زعفران این منطقه را قابل تعریف و به یک محصول شاخص استان تبدیل کرده است.


بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : جهاد
  • بازدید : 438
  • نظرات : 0
  • کد خبر : 12397

نظرات این مطلب :


نام شما
ایمیل شما


سوال : ده بعلاوه دوازده ؟ ( جواب بصورت عدد نوشته شود )
پاسخ :*

آرشیو

<    «  شهریور 1403  »    >
شیدسچپج
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31 

پیوندها

آمار

آمار بازدید
بازدید امروز: 677
بازدید دیروز: 1858
بازدید ماه:11769
بازدید سال:87528
بازدید کل:2457854