عضویت    ورود
ورود به سایت
» » » دیدار سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان آزادشهر با رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان


دیدار سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان آزادشهر با رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان

به گزارش روابط عمومی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان آزادشهر؛ سه شنبه 12 شهریورماه 99 محمد طه عسگری رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان آزادشهر با جلال عجم رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان آزادشهر، با محوریت توسعه گردشگری، طرح های گردشگری و شناسایی، معرفی و مقابله با گروه های طبیعت گرد غیر مجاز و هنجار شکن و همکاری دو جانبه دیدار و گفتگو کرد.

عسگری گفت: « همکاری مستمر و مداوم در راستای حفظ و حراست از مواریث طبیعی شهرستان و رونق صنعت گردشگری در حوزه طبیعت گردی می شود.»

وی به انجام برنامه های مشترک پاکسازی تفرج گاه های طبیعی، برگزاری کارگاه های مشترک در حوزه گردشگری و طبیعت گردی، معرفی و حمایت از فرصت های سرمایه گذاری در حوزه طبیعت گردی و ثبت مناطق ویژه طبیعی به عنوان تفرجگاه و مناطق نمونه در فهرست آثار طبیعی کشور اشاره کرد.

عسگری گفت: با توجه به ظرفیت های گردشگری شهرستان متاسفانه همچین گروه هایی که از شهرهای همجوار به صورت خودجوش و در قالب گروهای کوچک و غیرمجاز به جنگل های این شهرستان ورود کرده که شناسایی آنها به سختی امکان پذیر بوده چرا که زمان ورود و خروج آنها مشخص نمی باشد. و تاثیرات منفی زیادی هم بر گردشگری دارند. مثل آوردن قلیان و یا مشروبات الکی که هم به طبیعت صدمه می زنند و هم طبیعت گردان را زیر سوال می برند و هم اعتبار تورهای گردشگری را کم می کنند. این تورها اعتبار گروه های مجاز که بیمه دارند و با آژانس های گردشگری همکاری می کنند را پایین می آورند. موارد دیگر اینکه بردن باند و سیستم صوتی به طبیعت باعث صدمه به طبیعت و آزار حیوانات می شود و این یکی از تاثیرات تورهای غیرمجاز است.

در ادامه عجم بیان کرد: معضلی که این روزها گریبان بوم­ گردی را گرفته افزایش چشمگیر تورهایی است که بدون هیچ نظارت و مجوزی مشغول فعالیت هستند. از آنجا که این مجریان اغلب به صورت آنلاین و در شبکه ‏های مجازی مسافران را جذب می­کنند، از پرداخت هزینه ­های اولیه نظیر اجاره دفتر کار، مالیات، و غیره معافند؛ به همین دلیل تورهای خود را با قیمتی بسیار پایین تر از آژانس­ های دارای مجوز ارائه و مشتریان زیادی نیز جذب می­ کنند. همین موضوع موجب شده ضررهای مالی زیادی به آژانس ­های مسافرتی دارای مجوز وارد شود و آنها برای جبران این خسارت­ها از کیفیت تورهای خود می‏ کاهند تا بتوانند به فعالیتشان ادامه دهند.

جدا از غیرقانونی بودن فعالیت این تورها و عدم وجود نظارت بر نحوه عملکردشان راهنمایان این تورهای غیرقانونی از آنجایی که آموزش مورد نیاز در زمینه بوم­ گردی را ندیده اند، متوجه آسیب­ های احتمالی گردشگران به محیط زیست نبوده و یا برای اینکه مشتریان خود را از دست ندهند سکوت می­ کنند و تذکری نمی­ دهند.

گردشگران در این تورها، به تفریح می‌پردازند و در انتها بدون هیچ‌گونه دستاورد آموزشی و رساندن سودی به آن منطقه، به سفر خود خاتمه می‌دهند و از خود حکاکی روی درخت­ها یا بناهای تاریخی و زباله به جای می ­گذارند یا شاخه درختان را برای روشن کردن آتش می­ شکنند و گاهاً با خاموش نکردن آتش در جنگل، موجب آتش ­سوزی و از بین بردن چندین هکتار جنگل می­ شوند و در نهایت مدعی کسب یک تجربه بوم­ گردی هستند. آثار مخرب گردشگران به قدری افزایش پیدا کرده که جدیدا گردشگران داخلی و فعالان محیط­ زیست دیگر تمایلی به معرفی مکان­ های بکر و دیده نشده ندارند و معتقدند طبیعتی که انسان نا آگاه به آن ورود کند به ویرانه تبدیل می­ شود.

همچنین طی این دیدار مقرر گردید:

1- فراهم آوردن بسترهای لازم به منظور ایجاد تاسیسات زیر بنایی گردشگری و مراكز خدماتی، فرهنگی، رفاهی

2- برنامه‌­ریزی به منظور تهیه و ارائه طرح‌های مناسب برای ارائه خدمات گردشگری مورد نیاز

3-شناسایی راهنمایان طبیعت گردی فاقد مجوز و معرفی آنان به اداره میراث فرهنگی شهرستان.

4-شناسایی گروه های طبیعت گردی غیر مجاز و هنجار شکن.

5-ساماندهی گروه های طبیعت گردی غیرمجاز.

6-برگزاری دوره های آموزشی راهنمایان طبیعت گردی توسط میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اعطای مجوز به راهنمایان.

دیدار سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان آزادشهر با رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان

 



بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .

نظرات این مطلب :


نام شما
ایمیل شما


سوال : پنج بعلاوه شـش؟ ( جواب بصورت عدد نوشته شود )
پاسخ :*

آرشیو

<    «  مهر 1403  »    >
شیدسچپج
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930 

پیوندها

آمار

آمار بازدید
بازدید امروز: 678
بازدید دیروز: 1858
بازدید ماه:11770
بازدید سال:87529
بازدید کل:2457855