عضویت    ورود
ورود به سایت
» » » برداشت از مزرعه‌ی کشت برنج به روش خشکه‌کاری


برداشت از مزرعه‌ی کشت برنج به روش خشکه‌کاری

برداشت از مزرعه‌ی کشت برنج به روش خشکه‌کاری

 

 به گزارش روابط عمومی مدیریت جهادکشاورزی آزادشهر، برداشت از مزرعه‌ی کشت برنج به روش خشکه‌کاری با حضور دکتر مهاجر؛ رئیس سازمان جهادکشاورزی استان، مهندس حسینی؛ مدیر شهرستان، خانم مهندس پودینه؛ رئیس مرکز نگین‌شهر و مهندس سوخته‌سرایی؛ مجری طرح، روز جمعه انجام شد.
دکتر مهاجر در مصاحبه خبری اظهار داشتند: خشکه‌کاری برنج برای اولین بار در سطح کشور، در استان گلستان انجام شده و این استان، پایلوت در اجرا و توسعه‌ی این روش کشت است. به گفته‌ی ایشان، با توجه به مزایا و اثرات این روش در کاهش مصرف آب و هزینه‌ها، امید است با توسعه‌ی این روش کشت، محدودیت و حساسیت در کشت شالی در استان برداشته شود.
مهندس حسینی نیز در مصاحبه با خبرنگار صدا و سیما اظهار داشتند: این‌ مزرعه در سطح 1/5 هکتار در روستای آقچه‌لی علیا در اواسط خردادماه کشت شده و روز گذشته با کمباین برداشت شده است. ایشان افزودند: صرفه‌جویی در مصرف آب، عدم نیاز به گِل‌آب کردن (پادلینگ) زمین، عدم نیاز به کارگر نشاکار و کشت با دستگاه‌های خطی‌کار، کاهش مصرف بذر، عدم صرف هزینه‌های مربوط به خزانه‌ی نشا، کاهش بیماری‌ها و کنترل مناسب علف‌های هرز، کنترل علف‌های هرز با سموم جدید و مخصوص خشکه‌کاری (کانسیل و نومینی)، کاهش دفعات سمپاشی و کاهش تخریب زمین ناشی از غرقاب شدن، برخی از مزایای این روش کشت محسوب می‌شوند.
به گفته‌ی مهندس حسینی، در کشت خشکه‌کاری صورت گرفته، کشت با دستگاه خطی‌کار و آبیاری با نوار تیپ انجام شده است. رقم مورد استفاده، فجر و به میزان ۶۰ کیلوگرم در هکتار استفاده شده است. ایشان در پایان اشاره کردند: میزان برداشت شالی حدود ۴۸۰۰ کیلوگرم‌ بوده است که با توجه به میزان بذر استفاده شده و کاهش هزینه‌های اولیه که ذکر شد، برای کشاورز مقرون به صرفه بوده است.
 
 

برداشت از مزرعه‌ی کشت برنج به روش خشکه‌کاری

 

برداشت از مزرعه‌ی کشت برنج به روش خشکه‌کاری

 

برداشت از مزرعه‌ی کشت برنج به روش خشکه‌کاری

 

برداشت از مزرعه‌ی کشت برنج به روش خشکه‌کاری

 



بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : جهاد
  • بازدید : 1088
  • نظرات : 0
  • کد خبر : 4870

نظرات این مطلب :


نام شما
ایمیل شما


سوال : ده بعلاوه دوازده ؟ ( جواب بصورت عدد نوشته شود )
پاسخ :*

آرشیو

<    «  اردیبهشت 1403  »    >
شیدسچپج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031 

پیوندها

آمار

آمار بازدید
بازدید امروز: 81
بازدید دیروز: 537
بازدید ماه:13413
بازدید سال:23852
بازدید کل:2394178