عضویت    ورود
ورود به سایت
» » » هشدارهای بهداشتی دامپزشکی درخصوص بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو (CCHF)


هشدارهای بهداشتی دامپزشکی درخصوص بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو (CCHF)

هشدارهای بهداشتی  دامپزشکی درخصوص بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو  (CCHF)

 

 

دکتر شاهرودیان رئیس اداره دامپزشکی شهرستان آزادشهر با توجه به شروع فصل گرما و فعالیت کنه ها و حشرات خونخوار در خصوص خطرات بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو (CCHF) هشدار داد .

 

دکتر شاهرودیان رئیس اداره دامپزشکی شهرستان آزادشهر اظهار داشت: تب خون ریزی دهنده کریمه کنگو یک بیماری ویروسی خطرناک و کشنده مشترک بین انسان و دام می باشد که در انسان با علائمی همچون تب، سردرد، احساس سرما، خستگی، خونریزی از لثه، بینی و زیر پوست ناحیه ساق پا و دستها آشکار می شود ولی این بیماری در دام ها علائم قابل توجهی ندارد و پس از گزش کنه آلوده، ویروس کمتر از یک هفته در بدن دام باقی می ماند و تنها علامت آن، تب خفیف و گذرا می باشد . مخزن این ویروس در طبیعت انواع کنه ها به ویژه کنه سخت از جنس هیالوما و طیفی از انواع جوندگان است که در تمام مراحل تکامل کنه، در بدن باقی می ماند و از طریق تخم به نسل های بعد منتقل می گردد .

این ویروس در دام از طریق گزش کنه و در انسان نیز از طریق گزش کنه و همچنین از طریق تماس با ترشحات و لاشه دام آلوده و تماس مستقیم با خون یا ترشحات فرد بیمار منتقل می شود و همه گیری های ناگهانی ایجاد میکند.

دکتر شاهرودیان همچنین اعلام داشت: اقداماتی در خصوص پیشگیری از این بیماری در شهرستان صورت پذیرفته است که شامل نظارت مستمر بر کشتارگاه سنتی دام ، سم پاشی دوره ای کشتارگاه دام، برگزاری کلاس های آموزشی جهت ذابحین کشتارگاه ، همچنین در روستا ها جهت ارتقاء آگاهی دامداران کلاس های آموزشی و سمپاشی در دام ها و اماکن دامی انجام گرفته است .

وی در پایان اظهار داشت : توصیه های بهداشتی برای پیشگیری از بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو برای عموم شهروندان که به شرح ذیل می باشد :

1. تهیه گوشت مورد نیاز مصرفی خانوار از فروشگاههای مجاز و تحت نظارت دامپزشکی و جلوگیری از کشتار غیر مجاز دام و در هنگام خرید به لیبل و مهر دامپزشکی بر روی لاشه توجه داشته باشند تا از سلامت گوشت خریداری شده اطمینان حاصل نمایند.

2. حذف کنه ناقل بیماری از طریق سم پاشی و حمام دادن دامها و سم پاشی و ضد عفونی اماکن دامی و در صورت مشاهده کنه بر روی پوست حیوان به هیچ عنوان آن را با دست جدا و له نکنند چرا که می تواند باعث انتقال بیماری شود .

3. از آنجایی که این بیماری در دام، بدون علامت است، باید از مصرف گوشت و آلایش تازه بصورت خام و نیمه پخته خودداری شود و از آنجایی که ویروس عامل بیماری در برابر حرارت و تغییرات ph حساس است نگه داری گوشت بعد از کشتار به مدت ۲۴ ساعت در دمای 0 تا 4 درجه سانتی گراد (پیش سرد کشتارگاه) باعث از بین رفتن ویروس میشود و پس از گذراندن زمان پیش سرد قطعه بندی و در نهایت به صورت پخت کامل مصرف شود .

4. با توجه به در پیش بودن عید سعید قربان رعایت اصول بهداشتی کشتار و استفاده از وسایل حفاظت فردی در حین کشتار شامل استفاده از ماسک ، دستکش ، چکمه و لباس کار مناسب برای سلاخان و قصابان وسایر افرادی که با دام کشتاری در تماس هستند الزامی میباشد و همچنین از تماس غشاهای مخاطی با خون و ترشحات دام کشتاری خوداری شود و در صورت ایجاد هر گونه زخم یا وجود جراحت جلدی در حین کشتار و یا بروز علائم بیماری سریعا" به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه گردد.

 

 

 

هشدارهای بهداشتی  دامپزشکی درخصوص بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو  (CCHF)

 

هشدارهای بهداشتی  دامپزشکی درخصوص بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو  (CCHF)

 

هشدارهای بهداشتی  دامپزشکی درخصوص بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو  (CCHF)

 

هشدارهای بهداشتی  دامپزشکی درخصوص بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو  (CCHF)

 

هشدارهای بهداشتی  دامپزشکی درخصوص بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو  (CCHF)

 

 


 



بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : دامپزشکی
  • بازدید : 99
  • نظرات : 0
  • کد خبر : 18336

نظرات این مطلب :


نام شما
ایمیل شما


سوال : دو منهای یـک؟ ( جواب بصورت عدد نوشته شود )
پاسخ :*

آرشیو

<    «  اردیبهشت 1403  »    >
شیدسچپج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031 

پیوندها

آمار

آمار بازدید
بازدید امروز: 470
بازدید دیروز: 386
بازدید ماه:13265
بازدید سال:23704
بازدید کل:2394030