عضویت    ورود
ورود به سایت
» » » نشست پیگیری ارتقای صنعت نوغانداری در استان گلستان به‌منظور حمایت از صنایع‌دستی


نشست پیگیری ارتقای صنعت نوغانداری در استان گلستان به‌منظور حمایت از صنایع‌دستی

نشستی برای پیگیری ارتقای صنعت نوغانداری در استان گلستان به‌منظور حمایت از صنایع‌دستی با حضور سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان، معاون دفتر امور تشکل‌ها و مجامع مردم‌نهاد وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، معاون اشتغال و خودکفایی و رئیس اداره راهبری کمیته امداد امام خمینی (ره) گلستان برگزار شد.

به‌گزارش روابط‌عمومی و امورفرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان، این نشست امروز چهارشنبه 15 تیرماه 1401 با حضور فرمانی سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان، سبز‌میدانی معاون دفتر امور تشکل‌ها و مجامع مردم‌نهاد وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، نظری معاون اشتغال و خودکفایی و رادحسینی رئیس اداره راهبری کمیته امداد امام خمینی (ره) گلستان، حاجی‌ابراهیمی معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی استان و مهدی‌زاده مسئول واحد بازرگانی و صادرات معاونت صنایع‌دستی استان در موسسه آموزش عالی حکیم جرجانی گرگان برگزار شد.
سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان در این نشست گفت: چندی پیش تفاهم‌نامه همکاری میان وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) به‌منظور توسعه زمینه‌های همکاری مشترک، بهره‌مندی از ظرفیت‌های موجود، افزایش تعاملات دوجانبه باهدف توسعه صنایع‌دستی و گردشگری و همچنین توانمندسازی اقتصادی خانوارهای تحت حمایت کمیته امداد منعقد شد.
رحمان فرمانی خاطرنشان کرد: موضوع این تفاهم‌نامه شامل تعامل و هم‌افزایی به‌منظور برنامه‌ریزی، راهبری و نظارت بر مجموعه اقدامات مشترک دو دستگاه در راستای توانمندسازی و اشتغال‌آفرینی اقشار نیازمند در شهرها و روستاها است.
او بیان کرد: با توجه به انعقاد این تفاهم‌نامه با حضور معاون دفتر امور تشکل‌ها و مجامع مردم‌نهاد وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در استان این نشست با کمیته امداد امام خمینی(ره) استان گلستان برگزار شد تا زمینه‌های همکاری مشترک بر اساس تفاهم‌نامه منعقده در سطح وزارت و سازمان متبوع تبیین و احصا شود.
سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان یادآور شد: با توجه به فعالیت‌هایی که در حوزه نوغانداری توسط مددجویان کمیته امداد اجرایی شده است می‌تواند در کنار دستگاه‌های اجرایی چون جهاد کشاورزی کمک بسیاری برای توسعه نساجی سنتی استان گلستان باشد.
او در ادامه تأکید کرد: استان گلستان با توجه به برخورداری از صنعت نوغانداری و تولید ابریشم و همچنین فعالیت حدود 3500 هنرمند و صنعتگر در بخش نساجی سنتی، از ظرفیت بالایی در این حوزه برخوردار است.
فرمانی اضافه کرد: استان گلستان با برخورداری از این ظرفیت‌ها در حوزه نساجی سنتی، نیازمند تأمین مواد اولیه مناسب تولید است که این نیازمندی، با تحقق فرآوری ابریشم، ابریشم‌کشی و رنگرزی در استان و جلوگیری از خام فروشی پیله تر ابریشم برآورده خواهد شد.
او گفت: با توجه به ظرفیت استان در حوزه نساجی سنتی در چند سال اخیر بحث ارتقا این رشته صنایع‌دستی با برگزاری نشست‌های تخصصی، برگزاری دوره‌های آموزشی و اقدامات تحقیقاتی آغاز شد و این اقدامات در راستای رونق این رشته صنایع‌دستی در استان پیگیری خواهد شد.
سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان با اشاره به استفاده از ظرفیت‌های استانی برای توسعه نساجی سنتی، گفت: کمیته نوغانداری و ابریشم‌بافی استان را با محوریت اداره‌کل میراث‌فرهنگی و همکاری استانداری گلستان تشکیل‌شده بود را در راستای توسعه نساجی سنتی و افزایش تولید نخ ابریشم و حمایت از صنایع‌دستی استان  این کمیته را احیا و تقویت خواهیم کرد.
او همچنین بیان کرد: مصوبات این جلسه در نشستی با حضور کارشناسان اداره‌کل میراث‌فرهنگی و کمیته امداد امام خمینی(ره) پیگیری و برنامه‌ریزی لازم برای اجرای مصوبات اجرایی شود.
فرمانی گفت: با همکاری کمیته امداد در راستای توسعه نساجی سنتی در استان گلستان از متقاضیان ورود در صنعت نوغانداری و ابریشم‌بافی و همچنین رنگرزی سنتی با اعطای تسهیلات کم‌بهره حمایت می‌شود.
او عنوان کرد: اداره‌کل میراث‌فرهنگی آمادگی دارد مددجویان کمیته امداد را که خواهان فعالیت در حوزه صنایع‌دستی هستند را آموزش دهد تا با فعالیت در حوزه صنایع‌دستی بتوانند درآمدی برای خانوار خود فراهم آورند.

معاون دفتر امور تشکل‌ها و مجامع مردم‌نهاد وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز در ادامه این نشست، گفت: استان گلستان ظرفیت بالایی در حوزه صنایع‌دستی داراست که می‌طلبد در تمام زنجیره از تولید تا فروش موردتوجه ویژه قرار گیرد. در چند سال اخیر با پیگیری‌های انجام‌شده و تعامل مدیران استان اتفاقات خوبی در حوزه صنایع‌دستی رقم خورد.
کامران سبزمیدانی خاطرنشان کرد: ایجاد اشتغال برای مددجویان یکی از مأموریت‌های کمیته امداد امام خمینی (ره) استان است و یکی از حوزه‌های فعالیت مددجویان این نهاد در حوزه صنایع‌دستی است که آموزش این افراد توسط مدرسان معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی استان قطعاً تأثیرات مثبتی را در تولید صنایع‌دستی در سطح استان خواهد داشت.
او بیان کرد: در سطح استان تعداد زیادی هنرمند صنایع‌دستی فعال داریم که می‌توانند برای ایجاد اشتغال و کسب درآمد از ظرفیت تسهیلاتی کمیته امداد امام خمینی(ره) استان در حوزه ایجاد اشتغال بهره‌مند شوند که ثمره آن منتفع شدن مردم استان خواهد بود.
معاون دفتر امور تشکل‌ها و مجامع مردم‌نهاد وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تأکید کرد: همکاری کمیته امداد استان با بخش صنایع‌دستی و هنرهای سنتی استان در حوزه نساجی سنتی که یکی از ظرفیت‌های استان است می‌تواند هزینه تمام‌شده تولید را در بخش‌های مواد اولیه، تولید، برندسازی و فروش کاهش داده و مزیت رقابتی برای هنرمندان و صنعتگران استان ایجاد کند.
او گفت: در استان گلستان با محوریت جهاد کشاورزی استان و با ظرفیتی که کمیته امداد در بحث نوغانداری برخوردار است و همچنین توان صنعتگران و هنرمندان صنایع‌دستی استان، می‌توان تولید ابریشم و محصولات آن را در افزایش داد و رونق اقتصادی را برای مردم به ارمغان آورد.
سبز‌میدانی خاطرنشان کرد: اقدامات عملی که می‌تواند موانع حوزه تولید مواد اولیه نساجی سنتی را در سطح استان تسهیل کند با هماهنگی و تعامل کمیته امداد و اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان احصا شود تا توسط وزارت میراث‌فرهنگی در سطح ملی پیگیری کنیم.
او گفت: با هماهنگی کمیته امداد و اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان با ارزیابی و کار کارشناسی منطقه‌ای در سطح استان که از ظرفیت مناسبی برخوردار است به‌عنوان پایلوت برای ارتقا و توسعه نساجی سنتی با نوغانداری و ابریشم‌بافی انتخاب شود و مسیر راه و فرآیندی برای پیش برد اهداف آن برنامه‌ریزی شود.
معاون دفتر امور تشکل‌ها و مجامع مردم‌نهاد وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اضافه کرد: اجرای این طرح پایلوت می‌تواند دغدغه، مشکلات و تنگناها را در حوزه توسعه نساجی سنتی در استان شناسانده و با احصا این نقاط ضعف و قوت می‌توان مشکلات استان را در حوزه اشتغال و تولید محصولات صنایع‌دستی در رشته نساجی سنتی برطرف کند.
او همچنین بیان کرد: رنگرزی سنتی یکی از کمبودهای حوزه نساجی سنتی استان گلستان است که کمیته امداد می‌تواند با تجهیز کارگاه‌های برای مددجویان این امکان را در استان فراهم کند تا از ارسال مواد اولیه استان برای رنگرزی به سایر استان‌ها جلوگیری شود.
سبزمیدانی تصریح کرد: پتانسیل استان گلستان و همچنین اشتیاق هنرمندان و صنعتگران برای نساجی سنتی بسیار بالاست اما باید دستگاه‌های اجرایی استان در کنار هم قرارگرفته و بتوانند دغدغه و مشکلات این فعالان را کاهش دهند.

 

در ادامه این نشست نیز معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) گلستان گفت: در سال 1397 با کارشناسی که توسط کمیته امداد در شرق استان گلستان انجام شد مشکلات و فرصت‌هایی در حوزه نوغانداری و ابریشم‌بافی احصا شد که علی‌رغم فعالیت تعداد زیادی در این حوزه اما زیرساخت‌های پرورش ابریشم در منطقه فراهم نبود.
مهدی نظری خاطرنشان کرد: کمیته امداد باهدف ایجاد اشتغال برای مددجویان با ورود به حوزه نوغانداری از ابتدا با فعال کردن زیرمجموعه در این حوزه به دنبال ترغیب و تشویق مددجویان برای بهره‌مندی از این فرصت شغلی بود و پس‌ازآن اقداماتی نظیر ایجاد نهالستان برای تغذیه کرم ابریشم، توزیع تخم نوغان در بین مددجویان، خرید تضمینی و... را در سطح استان عملیاتی کرد.
او یادآور شد: در حال حاضر نیز فعالیتی که با محوریت کمیته امداد استان باهدف اشتغال‌زایی و رونق اقتصادی برای مددجویان و با تلاش آنان شکل‌گرفته موجب شد تا کمیته امداد بخش زیادی از تولید ابریشم و نخ ابریشم استان را در اختیار داشته باشد.
معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) گلستان بیان کرد: کمیته امداد می‌تواند برای تأمین مواد اولیه هنرمندان و صنعتگران نساجی سنتی اعم از ابریشم، پشم و پنبه با معاونت صنایع‌دستی استان همکاری‌هایی داشته باشد.
او تأکید کرد: حتماً در سال جاری تمامی نواحی کمیته امداد استان را ملزم می‌کنیم که برای آموزش صنایع‌دستی به مددجویان از ظرفیت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به‌عنوان متولی این حوزه استفاده شود.

نشست پیگیری ارتقای صنعت نوغانداری در استان گلستان به‌منظور حمایت از صنایع‌دستی

 



بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .

نظرات این مطلب :


نام شما
ایمیل شما


سوال : سـه بعلاوه ســه ؟ ( جواب بصورت عدد نوشته شود )
پاسخ :*

آرشیو

<    «  مهر 1403  »    >
شیدسچپج
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930 

پیوندها

آمار

آمار بازدید
بازدید امروز: 509
بازدید دیروز: 75
بازدید ماه:3640
بازدید سال:91169
بازدید کل:2461495